Foto van marketingmaterialen van CompassionHulpverleningsorganisaties zoals Compassion moeten hun inkomsten zo verstandig en effectief mogelijk besteden. Ze willen graag groeien én geld naar hun gekozen doel sturen. Hoe meer daar naartoe gaat, hoe beter. Of niet. Moet je een organisatie die extreem weinig geld aan overhead besteedt niet wantrouwen? Als je de allerarmsten écht goed wilt helpen, moet je dit heel professioneel doen. En dat vraagt om een investering. Hoe doet Compassion dat? Hoeveel besteedt zij bijvoorbeeld aan marketing en fondsenwerving en waarom?
 
Bewust investeren

We ontvangen regelmatig vragen over of het kostentechnisch verantwoord is om mailings te versturen, of niet. We zijn heel blij met deze vragen, omdat het toont dat onze sponsors betrokken zijn bij het werk dat we doen. Als we niets zouden horen, zou het kunnen betekenen dat onze sponsors onverschillig zijn. Gelukkig is dat niet zo. Compassion investeert bewust in groei. We hebben in het afgelopen boekjaar 7,0% van onze inkomsten besteed aan fondsenwerving. Dat is een laag percentage, zeker gezien het maximumpercentage van het CBF-keurmerk (25%). Toch willen we dit percentage blijven verlagen, wat lukt wanneer de achterban groeit.
 
Maaiveld
Tegelijkertijd willen we groeien, want groei staat niet zozeer voor inkomsten, maar voor meer kinderen die de kans krijgen om uit mensonterende situaties van armoede te komen. Onze boodschap is het meer dan waard om gehoord te worden. Dat valt niet mee in een tijd waarin zoveel bedrijven en organisaties ontelbaar veel boodschappen op hun doelgroepen afvuren. Een middelmatig verpakte boodschap valt tegenwoordig niet meer op. Daarvoor moet je boven het maaiveld uitsteken. En daarmee is de fine line tussen marketing en hulpverlening geïdentificeerd: je móet investeren in groei, en dus marketingkosten maken terwijl je ook een zo goed mogelijke rentmeester wilt zijn.

 
Zelf maken
We kiezen in het produceren van al onze communicatiemiddelen voor efficiënte oplossingen. Jaarverslagen en magazines, bijvoorbeeld, worden door veel goededoelenorganisaties extern vormgegeven en soms ook geschreven. Compassion maakt ze volledig zelf in huis. En dat doen we met 90% van onze middelen. Onze communicatie-afdeling bestaat uit schrijvers, een vormgever en een online specialist. En doordat we al ons drukwerk extra goedkoop inkopen, worden de kosten goed beheerst. We evalueren onze samenwerking met leveranciers regelmatig, en kijken steeds naar besparingen zónder aan professionaliteit in te leveren.
 
Goedkoper is niet altijd beter
Want die professionaliteit is extreem belangrijk. Het werk dat wij in ontwikkelingslanden doen, gebeurt op een hoog niveau. En ook in Nederland streven we naar excellentie. Want als er één doelgroep verdient dat we ons uiterste best voor hen doen, dan zijn het de meest kwetsbare mensen op aarde: kinderen in armoede. We evalueren alle mailingen, zowel digitaal als per post. Want daaruit leren we wat wel en niet werkt en welke resultaten het oplevert. Daaruit hebben we geleerd dat materialen die er goed uitzien en qua inhoud sterk zijn, veel meer resultaat opleveren dan minder goed materiaal. Soms kiezen we dus niet voor de goedkoopste oplossing, omdat we daarmee ons doel niet bereiken.
 
Daarmee is een aantal waarden van Compassions marketing helder: we produceren efficiënt, voor zo laag mogelijke kosten en op een professioneel niveau. Overigens gaat dat niet altijd perfect, we willen blijven leren. Blijf ons dus je feedback en vragen sturen, zodat we samen met jullie nog meer kinderen die kans kunnen geven die ze verdienen.


1 reactie Reageer
  1. nov 21, 2011
    at 21:31

    Dank voor deze uitleg, ik had het er vorige week nog over met iemand! Waarom ik voor Compassion had gekozen, en niet voor een andere organisatie. En mijn antwoord was dat ik ik de materialen en website er vele malen beter en professioneler vond uitzien. En dat trok mij over de streep. Dus inderdaad: het werkt!
    Ga vooral zo door!

© 2011-2018 Compassion Nederland. Alle rechten voorbehouden.