jan 26 2012

Ben jij een betere marketeer?

Marketing, het inspelen op behoeftes van de consument. Of het creëren van behoeftes bij mensen. Bijvoorbeeld door mensen te vertellen dat ze een probleem hebben, terwijl dit daarvoor niet als een probleem werd ervaren. Denk bijvoorbeeld aan de Senseo. Dit is een geslaagd voorbeeld, want de Senseo staat zo ongeveer in elke Nederlandse keuken. Terwijl je toch echt niet kunt beweren dat er lekkere koffie uit komt.
 
Door: Nathan van Dam
 
Maar achter de schermen zijn er ontelbare voorbeelden van acties van marketeers die de wereld zouden veranderen, maar die nooit verder zijn gekomen zijn dan een gratis actie in je supermarkt of de outletstore van het desbetreffende merk in Bataviastad.
Wist je dat 2/3 van de producten die bedacht wordt mislukt? 
 
De reden? Wij mensen zijn niet te voorspellen. Ga maar eens na in je eigen leven. Zelf koop ik al jaren blind Asics hardloopschoenen, en zal ik nooit van mijn levensdagen op Nike schoenen hardlopen. Omdat ze zoveel slechter zijn? Vast niet, het is gewoon een gevoel. En zo maken we veel keuzes vanuit ons onderbewuste.
 
Niet voor aandeelhouders
Bij Compassion is die realiteit niet anders. We werken in Gods koninkrijk en zijn afhankelijk van de zegen van God, en tegelijkertijd zijn we bezig met marketing. Niet voor aandeelhouders, maar om meer kinderen gesponsord krijgen zodat ze bevrijd worden van armoede.
 
Daarom vragen wij ons dagelijks af waarom sponsors voor Compassion kiezen om een kind te helpen? En hoe kunnen we sponsors motiveren om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe sponsor? En heel vaak denken we dat te weten maar zitten we er compleet naast.
 
Een origineel concept kan floppen
Een voorbeeld? Drie jaar geleden lanceerden we de ‘Dinner & Movie’ campagne. Een campagne waarin mensen onder het genot van een lekkere zelfgekookte maaltijd een film konden kijken van Compassion. De verwachtingen waren hoog. Origineel concept, eenvoudig en het zag er goed uit. Meer dan 300 mensen kregen het pakket thuis gestuurd. Van slechts 5 mensen weten we dat ze er iets mee hebben gedaan.
 
Jouw ideeën, jouw ervaringen
Dit jaar staan we voor een grote uitdaging. We willen 500 kinderen een nieuwe toekomst geven. We willen dit niet alleen doen, maar met onze sponsors. En om te voorkomen dat wij bedenken wat jij moet doen en het compleet mis hebben, organiseren we een Open Space avond op 6 februari. Een avond waarop we samen bedenken hoe we mensen kunnen motiveren om een van die kinderen te helpen. Met jouw ideeën, jouw ervaringen en jouw inbreng. Natuurlijk hopen we dat je daardoor zo enthousiast wordt dat je inzet niet beperkt blijft tot die ene avond, maar dat we in de komende maanden ons samen mogen inzetten voor die 500 kinderen.
 
Wil je meer weten of jezelf opgeven voor de Open Space avond, kijk dan op www.compassion.nl/58 of mail naar marketing@compassion.nl.
 
Hartelijke groet,
 
Nathan van Dam
 

© 2011-2018 Compassion Nederland. Alle rechten voorbehouden.