mrt 31 2016

Sponsoring verrijkt je bedrijf

‘Het is maar net hoe je succes ziet’

Je verbinden aan een goed doel, nog tijdens het in elkaar zetten van je bedrijf, dat is zeldzaam. Horecaleverancier Lindenhoff koos hier bewust voor. De keuze van de Lindenhoff viel op Compassion. Mede-eigenaar Berend te Voortwis: “Als je aan het begin van je bedrijf staat, richt je het helemaal zelf in. Op zo’n moment werk je aan je waarden en visie. Waarom doe je eigenlijk wat je doet? Het was voor ons logisch en belangrijk om een goed doel in de kern van ons bedrijf te verwerken: als wij groeien, kunnen anderen dat ook.”

LindenhoffBedrijfssponsoring
Het grootste deel van sponsors van Compassion is particulier, maar daarnaast gaat Compassion samenwerkingsverbanden aan met ondernemers die een hart hebben voor de missie van Compassion: kinderen uit armoede bevrijden. Nathan van Dam, contactpersoon voor de ondernemers bij Compassion, vertelt over deze samenwerkingsverbanden. “Toen we zo’n twintig jaar geleden als Compassion Nederland begonnen, bestonden er nog geen samenwerkingen met ondernemers. Zes jaar later waren er zo’n vier of vijf bedrijven betrokken. We benaderden zelf bedrijven voor sponsoring door middel van meetings, bellen en het organiseren van evenementen. Het opbouwen van relaties en een netwerk kost tijd. Hier heeft Compassion in geïnvesteerd en dat werpt nu zijn vruchten af. Vandaag de dag komen bedrijven naar ons toe en hebben we sponsorrelaties met zo’n 150 bedrijven.”

Lindenhoff
Lindenhoff is sinds 2008 een van deze partners van Compassion. Voor elke fulltimemedewerker die het bedrijf in dienst heeft, wordt een kind gesponsord. Het familiebedrijf uit Baambrugge is leverancier van versproducten als vlees en groenten aan horeca, detailhandel en particulieren. Mede-eigenaar Berend te Voortwis is enthousiast over het samenwerkingsverband met Compassion. “Het is veel rijker om al vanaf de opbouw een idealistisch bedrijf te zijn zodat, wanneer het bedrijf groter wordt, het goede doel ook groter wordt. Zo’n sponsoring verrijkt de cultuur van het bedrijf en vergroot het bewustzijn van onze medewerkers. Het maakt het werken samen groter dan de taken die iedereen heeft.”.

Bedrijfscultuur
De sponsoring levert veel extra waarde op voor de identiteit van het bedrijf. “Op corporate niveau bouwt de sponsoring de cultuur van een bedrijf, het reflecteert de waarden die je hebt en het bepaalt de dingen die je wel en niet doet. Dit maakt het een belangrijk bouwelement van de cultuur van het bedrijf. De medewerkers en klanten voelen en ervaren het. Met deze cultuur klik je wel of niet.”

Samenwerking
Berend: “De samenwerking tussen Compassion en Lindenhoff verloopt erg prettig. Compassion is een integere organisatie, stevig en solide.” Ook Nathan is tevreden over de samenwerking: ‘’Lindenhoff is van mening dat wanneer het met hen goed gaat, het ook goed kan gaan met kinderen in armoede. Hun groei is daarmee onze groei. Dat is bijzonder. Daarnaast doet Lindenhoff ook echt hun best om de sponsoring te laten leven onder de medewerkers. Ze halen er echt wat uit, het bouwt mee aan hun bedrijfscultuur. Het is daardoor meer dan alleen een financiële gift.”

Sinds de zomer van 2015 heeft Lindenhoff een nieuwe actie op touw gezet: de goededoelkoe. Voor elke complete koe die ze verkopen, gaat er een koe naar een ontwikkelingsland. Sinds juni zijn er op deze manier al vijf koeien bij elkaar gespaard. De actie is een succes. Berend: “De goededoelkoe is ontstaan uit de gedachte dat wanneer je een biefstukje eet, de wereld een beetje beter wordt. Het geeft natuurlijk extra waarde aan het product als er een positief gevoel aan hangt.”.

Uiteindelijk levert de samenwerking met Compassion geen extra winst op voor Lindenhoff. Maar daar gaat het ook niet om volgens Berend: “Het is maar net hoe je succes ziet. Het gaat niet alleen om het creëren van financiële waarde. Sponsoring verrijkt je bedrijf en vergroot je maatschappelijke invloed. Het hoeft financieel niet altijd wat op te leveren.”

Delen maakt gelukkig, daar is Berend heilig van overtuigd. “Sponsoring is geen aflaatje voor je schuldgevoel, niet het ‘zielige mensen’ helpen. Wíj zijn het die zielig worden als we niet delen met anderen. Dat maakt ons bekrompen en beperkt ons in ons geluk. Wij hebben sponsoring nodig om in het Westen gelukkig te kunnen zijn.“

Meer informatie over Lindenhoff?
Kijk op: www.lindenhoff.nl

www.koopeenkoe.nl

Door: Joanne de Vries en Jolenne van Dam

 

© 2011-2017 Compassion Nederland. Alle rechten voorbehouden.